El Castell d’Alaquàs va acollir el dissabte 22 de gener l’acte d’obertura de l’aniversari de la Mare Josefa Campos (Alaquàs 1872-1950) organitzat per l’Institut d’Operàries Catequistes i la família Mare Josefa Campos per tal d’homenatjar la que va ser la seua fundadora.
L’acte es va iniciar amb una projecció sobre el testament de la Mare Josefa Campos en la qual es va destacar la seua missió i dedicació per oferir “tota una vida desinteressada als altres”. A continuació va intervindre la Superiora General, Mare Paula Caño, que va parlar sobre la vida i obra de la Mare Josefa Campos. Després, Maria Santandreu, professora del col·legi Madre Josefa Campos i membre de l’equip de publicitat de les Operàries Catequistes, va explicar totes les activitats programades amb motiu de l’aniversari. L’Alcalde d’Alaquàs, Toni Saura va estar present també en l’acte per felicitar la congregació per aquesta celebració.
Els actes van continuar al Castell amb la ponència “Dimensió història social” a càrrec de l’ex alcaldessa Elvira García Campos i el director de la publicació Quaderns d’Investigació d’Alaquàs, Enric Juan Redal, en la qual es va valorar la influència social, religiosa, històrica i educativa de la fundadora a Alaquàs. Amb aquest acte i la missa celebrada el passat divendres 21 de gener s’inicia el programa d’actes previst amb motiu d’aquesta celebració. L’acte es pot visualitzar al canal de Youtube: OperariasCatequistas150aniversariomjc en l’enllaç: https://youtu.be/8d3FoCaRI7k.
Vida i obra de Mare Josefa Campos
Josefa Inés Campos Talamantes, coneguda posteriorment com la Mare Josefa Campos, nascuda el 21 de gener de 1872 a Alaquàs, va iniciar la seua missió com a seglar impartint catequesi a les parròquies de la localitat i va promoure la construcció d’un internat a Alaquàs per a la cura de xiques joves amb problemes familiars. Va fundar la Congregació de les Operàries Catequistes el 1914, que va ser aprovada com a congregació el 1925. En l’actualitat, a la diòcesi de València, una trentena de religioses formen part de la congregació en tres comunitats, a Alaquàs –on està la Casa Mare i on es troba la capella on va rebre sepultura la fundadora- Gandia i Picassent. Igualment, estan presents a Madrid i també tenen cases a països com Colòmbia, Perú i Nicaragua amb més de mig centenar de religioses.
L’Ajuntament d’Alaquàs va declarar oficialment el passat any 2016 Filla Predilecta del municipi a títol pòstum a la Mare Josefa Campos (1872-1950), natural d’aquesta localitat valenciana.